Rozważania nad problemami współczesnego wychowania odsyłają do antropologii i etyki, wpisujących się w nurt tradycji filozoficznej. Nie bez znaczenia jest, jaka filozofia leży u podstaw danego obrazu człowieka. Kolejny, dziesiąty już numer "Cywilizacji", pozostaje w nurcie filozofii klasycznej, której antropologia i etyka zawiera integralny obraz człowieka. Człowiek ukazany jest w swoich osobowych aktach, jak rozumne i wolne działanie, które dokonuje się wobec prawdy o dobru. Człowiek jako istota rozumna i wolna przekształca siebie i otaczającą go rzeczywistość i jako taki, jest odpowiedzialny za swoje działania, a ostatecznie, za kształt tej rzeczywistości. Człowiek nie tylko jawi się "kimś i czymś", a więc statycznie, lecz "jak i co powinien działać", by w pełni zrealizować swoje człowieczeństwo w myśl zasady "dobro należy czynić". Teoria cnót ukazuje człowieka w jego ludzkim - moralnym działaniu. Bez jego rozumienia nie jest możliwe odpowiedzialne kształcenie i wychowanie człowieka. W nurcie antropologii integralnej, w 10 numerze "Cywilizacji" piszą m.in. o. M.A. Krąpiec o decyzji jako bycie moralnym, s. Z. Zdybicka o świętości jako spełnieniu się osoby ludzkiej, o. F.W. Bednarski o etyce i pedagogice, ks. S. Kowalczyk o ładzie społecznym w ujęciu kard. S. Wyszyńskiego.
Spis treści
Tytułem wstępu...
Arkadiusz Robaczewski O etykę dla pedagogiki
Myśl CYWILIZACJI
o. Mieczysław A. Krąpiec OP Moralność a etyki
Służyć PRAWDZIE
o. Feliks Bednarski OP Realizm etyczny św. Tomasza z Akwinu
Zbigniew Pańpuch Rola cnót w wychowaniu
ks. Grzegorz Hołub SDB Wybór należy do ciebie? – Pomiędzy obiektywnym a subiektywnym rozumieniem dobra
Piotr Jaworski Wychowywać swobodnie czy do wolności?
Danuta Radziszewska-Szczepaniak Kilka uwag o wychowaniu uczuć
Piotr Mazur „Polityczna poprawność” a wychowanie
ks. Stanisław Kowalczyk Chrześcijańska idea ładu społecznego w nauczaniu Stefana Kardynała Wyszyńskiego
Spełniać DOBRO
Barbara Kiereś Szkoła w służbie rodziny
Justyna Truskolaska Antropologiczno-etyczne podstawy pedagogiki zabawy
Ryszard Polak Jacka Woronieckiego pedagogia cnót
ks. Józef Wilk SDB Wychowawca-nauczyciel po myśli księdza Bosko
Dariusz Zalewski Nauczyciel na usługach systemu
Roman Blicharz Polska Marynarka Wojenna w dwudziestoleciu międzywojennym
Piotr R. Mazur O trzech patriotyzmach
Arkadiusz Robaczewski Przyszłość Polski – formacja przed polityką
WIARA poszukująca zrozumienia
Zofia J. Zdybicka USJK Świętość – spełnieniem się osoby ludzkiej
SKARBIEC myśli polskiej
o. Jacek Woroniecki OP Długomyślność jako cnota wychowawcy
Cywilizacyjne ROZMAITOŚCI
Monarchiści o USA, nieśmiertelności i dawnej broni (“Pro Fide, Rege et Lege” 2/2004)
Triumf historii (“Nowa Myśl Polska” 34/35/2004)
Nowe pokolenie z orłem (“My, Nowe Pokolenie” 2/2004)
Z życia INSTYTUTU EDUKACJI NARODOWEJ
Anna Białowąs Formacja w ramach rekolekcji
Małgorzata Juszczyk, Krzysztof Juszczyk W poszukiwaniu wiedzy
Piotr R. Mazur O narodzie i wychowaniu w rocznicę Traktatu Wersalskiego
Przeciw aborcji – głos z Serbii
Powstrzymać sodomię
RECENZJE
Pedagogika personalistyczna (M. Dziewiecki, Pedagogika personalistyczna w praktyce)
Tradycja w sporze z pajdocentryzmem (J. Zubelewicz, Dwie filozofie edukacji: aksjocentryzm i pajdocentryzm)
Żywot człowieka poczciwego (J. Rydzewska, Obrońca wiary)
Poznać „niemiecką duszę” (J. Dobraczyński, Najeźdźcy)
„Przyjaciel wesołego diabła” – przyjaciel wesołego dziecka (K. Makuszyński, Przyjaciel wesołego diabła)
Cywilizacja nr 10 "O etykę dla pedagogiki" ISSN 1643-3637, Fundacja Servire Veritati. Instytut Edukacji Narodowej, Lublin 2004, ss. 296, B5, miękka oprawa