Newsletter

Zapisz się na nasz newsletter, aby otrzymywać informacje o nowościach i aktualnych promocjach.

Nowy Umiejętność wychowania Zobacz większe

Umiejętność wychowania

Wybór artykułów o. Jacka Woronieckiego pozwala zapoznać się z myślą pedagogiczną wybitnego dominikanina; z myślą o nieprzemijającej aktualności i nieocenionej wartości dla współczesnej teorii oraz praktyki wychowawczej.
Ojciec Woroniecki wywarł ogromny wpływ na polską myśl pedagogiczną XX wieku. Uważał, że trzeba wciąż na nowo odkrywać to, co zostało już w dziedzinie wychowania przemyślane i powiedziane, twórczo uzupełniając wiedzę przodków nowymi badaniami. Warto sięgać do jego dzieł nie tylko z powodu ogromnej wiedzy Autora, ale i przystępnej formy, pozwalającej ważne treści ujmować w sposób prosty, a nierzadko żartobliwy, gdyż jak pisał: „Dzień, w którym się człowiek choć raz nie roześmieje, jest stracony".

o. Jacek Woroniecki, Umiejętność wychowania, ISBN 978-83-66618-29-9, Fundacja Servire Veritati Instytut Edukacji Narodowej, Lublin 2024, format: 210x145, ss. 156, oprawa miękka

Wysyłka w przeciągu 1-5 dni roboczych

Więcej szczegółów

30,00 zł brutto

Dodaj do listy życzeń

Więcej informacji

SPIS TREŚCI

1. Paedagogia perennis. Święty Tomasz a pedagogika nowożytna   
2. Program integralnej pedagogiki katolickiej   
3. Wychowanie społeczne i praca społeczna   
4. Chrześcijańskie wychowanie charakteru   
5. Rozwój osobistości człowieka. Dynamiczny aspekt personalizmu   
6. Pochwała jako akt pokory   
7. Rem tene, verba sequentur   
8. Ojcowie i dzieci. Myśli spod Giewontu   

Umiejętność wychowania to wybór tekstów o. Jacka Woronieckiego, ukazujących wielką rozpiętość zainteresowań pedagogicznych Autora i jego nieustanną troskę o rozwój rodzimej myśli wychowawczej po latach zaborów. Zebrane artykuły pochodzą zarówno z czasopism dla dorosłych, takich jak: „Miesięcznik Katechetyczno-Wychowawczy”, „Szkoła Chrystusowa”, „Życie Nowe”, jak i dla młodych ludzi: „Nasze Boisko...” – co uzmysławia skalę podejmowanej przez o. Woronieckiego misji szerzenia katolickiego ideału wychowania. Dzięki harmonijnemu połączeniu trzech płaszczyzn: etyki, antropologii i pedagogiki, bogatemu i plastycznemu językowi, umiejętnemu powiązaniu teorii z praktyką wychowawczą, nawet krótkie teksty o. Jacka pozostają ponadczasowym przewodnikiem po sprawach moralnych, pełnym realizmu i głębokiej mądrości. Upływ czasu (zebrane artykuły pochodzą z I połowy XX w.), nie zmienił nic w realizm, obiektywizm i uniwersalizm każe z wielką uwagą ponownie zwrócić uwagę wychowawców na paedagogię perennis, która sprawdziła się w wielu momentach naszej burzliwej historii, dając Polsce wybitnych, dzielnych i szlachetnych obywateli.W niniejszym zbiorze Redakcja dokonała koniecznego uwspółcześnienia pisowni z zachowaniem wszelkich właściwości pięknego stylu autora. Ujednolicono nazwiska oraz imiona postaci przytoczonych w tekście, zmodernizowano pisownię i interpunkcję, ujednolicono skróty i uzupełniono oraz poprawiono bibliografię (ze Wstępu)

Kilka cytatów z książki "Umiejętność wychowania"

"I dziś potrzebujemy nade wszystko takich wielkich duchem, aby nam przewodzili w wielkiej pracy odbudowy Ojczyzny; obowiązkiem naszym przeto jest stworzyć atmosferę duchową, w której by się mogli oni wychować i w całej pełni rozwinąć". (o. Jacek Woroniecki OP)

"W‎ ‎starożytnym‎ ‎Rzymie‎ ‎mawiano,‎ ‎że‎ ‎lepiej‎ ‎jest‎ ‎być‎ ‎uboższym‎ ‎w‎ ‎zamożnym‎ ‎i‎ ‎dobrze‎ ‎rządzonym‎ ‎społeczeństwie,‎ ‎niż‎ ‎bogatszym‎ ‎w‎ ‎społeczeństwie‎ ‎ubogim‎ ‎i‎ ‎źle‎ ‎zorganizowanym.‎ ‎I‎ ‎w‎ ‎istocie – w‎ ‎dobrze‎ ‎zorganizowanym‎ ‎społeczeństwie,‎ ‎zapewniającym‎ ‎obywatelom‎ ‎i‎ ‎bezpieczeństwo‎ ‎publiczne,‎ ‎i‎ ‎wyżywienie,‎ ‎i‎ ‎oświatę‎ ‎i‎ ‎komunikację; ‎niewielka‎ ‎fortuna da‎ ‎dużo‎ ‎więcej‎ ‎dobrobytu‎ ‎niż‎ ‎największy‎ ‎majątek w‎ ‎społeczeństwie‎ ‎źle‎ ‎zorganizowanym,‎ ‎rozbitym,‎ ‎nie zabezpieczającym‎ ‎obywatelom‎ ‎niczego".

"Ogromna‎ ‎większość‎ ‎pedagogów‎ ‎katolickich‎ ‎ignoruje‎ ‎zupełnie‎ ‎skarby‎ ‎wiedzy‎ ‎pedagogicznej,‎ ‎zawarte‎ ‎w‎ ‎dziełach‎ ‎dawnych‎ ‎myślicieli‎ ‎chrześcijańskich, szczególnie‎ ‎w‎ ‎dziełach‎ ‎św.‎ ‎Tomasza‎ ‎i‎ ‎nie‎ ‎przestaje‎ ‎sobie‎ ‎wyobrażać,‎ ‎że‎ ‎pedagogika‎ ‎jest‎ ‎nauką‎ ‎nową,‎ ‎powstałą‎ ‎w‎ ‎dobie Odrodzenia".

"Nauka‎ ‎o‎ ‎wychowaniu,‎ ‎połączona‎ ‎w‎ ‎jedną‎ ‎całość‎ ‎z‎ ‎nauką o‎ ‎wykształceniu,‎ ‎uległa‎ ‎całkowicie‎ ‎metodom‎ ‎tej‎ ‎ostatniej,‎ ‎zatracając‎ ‎niemal‎ ‎całkowicie‎ ‎własny‎ ‎swój‎ ‎punkt‎ ‎widzenia‎ ‎i‎ ‎własne metody.‎ ‎Jest‎ ‎ona‎ ‎od‎ ‎paru‎ ‎wieków‎ –‎ ‎a‎ ‎to‎ ‎samo‎ ‎można‎ ‎powiedzieć‎ ‎i‎ ‎o‎ ‎całej‎ ‎etyce‎ –‎ ‎ciężko‎ ‎chora‎ ‎na‎ ‎psychologię".

"Bez‎ ‎ducha‎ ‎pokuty,‎ ‎umartwienia,‎ ‎zaparcia‎ ‎się‎ ‎siebie,‎ ‎pedagogika‎ ‎katolicka‎ ‎jest‎ ‎nie‎ ‎do‎ ‎pomyślenia‎ ‎i‎ ‎zapoznanie‎ ‎tego istotnego‎ ‎składnika‎ ‎nauki‎ ‎Chrystusowej‎ ‎ostatnich‎ ‎pokoleń jest‎ ‎aż‎ ‎nadto‎ ‎widoczne‎ ‎w‎ ‎ogólnym‎ ‎obniżeniu‎ ‎życia,‎ ‎moralnego‎ ‎wiernych‎ ‎w‎ ‎rodzinie,‎ ‎w‎ ‎szkole,‎ ‎ba ‎‎‎–‎ ‎‎nawet‎ ‎w‎ ‎życiu‎ ‎zakonnym".‎ ‎

"Każdy‎,‎ ‎kto‎ ‎chce‎ ‎mieć‎ ‎prawo‎ ‎do‎ ‎nazwy pedagoga‎ ‎katolickiego,‎ ‎winien‎ ‎jasno‎ ‎zdawać‎ ‎sobie‎ ‎sprawę z‎ ‎tego,‎ ‎że‎ ‎celem‎ ‎jego‎ ‎zabiegów‎ ‎nie‎ ‎jest‎ ‎tylko‎ ‎wychowanie‎ ‎porządnych‎ ‎ludzi,‎ ‎rachujących‎ ‎się‎ ‎w‎ ‎życiu‎ ‎z‎ ‎podstawowymi‎ ‎zasadami‎ ‎moralności‎ ‎przyrodzonej‎ ‎‎–‎ ‎co‎ ‎zresztą,‎ ‎jak‎ ‎wiemy, nie‎ ‎jest‎ ‎w‎ ‎całości‎ ‎możliwe‎ ‎bez‎ ‎pomocy‎ ‎czynników‎ ‎nadprzyrodzonych‎ ‎‎‎–‎ ‎ale‎ ‎wychowanie‎ ‎chrześcijan,‎ ‎t‎zn.‎ ‎dzieci‎ ‎Bożych, odtwarzających‎ ‎w‎ ‎sobie‎ ‎doskonałości‎ ‎Boże‎ ‎na‎ ‎wzór‎ ‎samego Chrystusa".‎

 "Intelektualizm‎ ‎moralny‎ ‎sprowadza‎ ‎całe‎ ‎wychowanie‎ ‎do nauczania‎ ‎zasad‎ ‎postępowania,‎ ‎a‎ ‎że‎ ‎nauczanie‎ ‎ma‎ ‎charakter‎ ‎wybitnie‎ ‎indywidualny‎ –‎‎ ‎jest‎ ‎ono‎ ‎oddziaływaniem‎ ‎jednostki‎ ‎na‎ ‎jednostkę‎ –‎ ‎przeto‎ ‎pod‎ ‎wpływem‎ ‎takiej‎ ‎doktryny i‎ ‎samo‎ ‎wychowanie‎ ‎przybiera‎ ‎wyraźnie‎ ‎cechę‎ ‎czynności‎ ‎indywidualnej,‎ ‎w‎ ‎której‎ ‎jednostka‎ ‎kształtuje‎ ‎jednostkę‎ ‎nauczaniem,‎ ‎moralizowaniem,‎ ‎przykładem,‎ ‎przymusem‎ ‎itd.‎ Jednak podstawą‎ ‎winien‎ ‎być‎ ‎charakter‎ ‎społeczny‎ ‎wychowania, który‎ ‎sprawia,‎ ‎że‎ ‎istotnym‎ ‎wychowawcą‎ ‎jest‎ ‎przede‎ ‎wszystkim‎ ‎grupa‎ ‎społeczna,‎ ‎a‎ ‎nie‎ ‎jednostki‎ ‎w‎ ‎jej‎ ‎skład‎ ‎wchodzące. Nie‎ ‎ojciec,‎ ‎ani‎ ‎matka‎ ‎są‎ ‎naczelnymi‎ ‎wychowawcami,‎ ‎ani‎ ‎nawet‎ ‎rodzice –‎ ‎ale‎ ‎rodzina.‎ ‎Tak‎ ‎samo‎ ‎nie‎ ‎wychowawca‎ ‎klasowy,‎ ‎nie‎ ‎dyrektor‎ ‎szkoły, ‎ ‎jest‎ ‎naczelnym‎ ‎wychowawcą‎ ‎ani‎ ‎nawet‎ ‎grono‎ ‎nauczycielskie –‎‎ ‎ale‎ ‎szkoła".‎ ‎

"W‎ ‎ramach‎ ‎tej atmosfery‎ ‎wychowawczej‎ ‎indywidualne‎ ‎wpływy‎ ‎wychowawców,‎ ‎rodziców,‎ ‎czy‎ ‎też‎ ‎nauczycieli‎ ‎będą‎ ‎koniecznie‎ ‎i‎ ‎bardzo cenne,‎ ‎a‎ ‎jednak‎ ‎one‎ ‎pełny‎ ‎rezultat‎ ‎swój‎ ‎przyniosą‎ ‎dopiero w‎ ‎takiej‎ ‎atmosferze,‎ ‎z‎ ‎którą‎ ‎będą‎ ‎całkowicie‎ ‎harmonizować. Tam,‎ ‎gdzie‎ ‎jej‎ ‎nie‎ ‎ma; ‎tam‎ ‎szczególnie,‎ ‎gdzie‎ ‎na‎ ‎jej‎ ‎miejscu panuje‎ ‎rozdźwięk,‎ ‎anarchia,‎ ‎nieład,‎ ‎nieporządek;‎ ‎tam‎ ‎i‎ ‎indywidualne‎ ‎poczynania‎ ‎wychowawcze‎ ‎nie‎ ‎mogą‎ ‎przynieść‎ ‎zamierzonego‎ ‎rezultatu‎ ‎i‎ ‎nieraz‎ ‎muszą‎ ‎cały‎ ‎swój‎ ‎wysiłek‎ ‎skierowywać‎ ‎do‎ ‎neutralizowania‎ ‎złych‎ ‎wpływów‎ ‎tego‎ ‎nieładu, otaczającego‎ ‎wychowanka.‎ ‎Tam‎ ‎zaś‎ ‎gdzie‎ ‎dobra‎ ‎atmosfera wychowawcza‎ ‎otacza‎ ‎młodzież,‎ ‎jakże‎ ‎mało‎ ‎potrzeba‎ ‎gadania i‎ ‎moralizowania".‎ ‎

"Wychowanie‎ ‎może‎ ‎się‎ ‎odbywać jedynie‎ ‎w‎ ‎pewnych‎ ‎formach‎ ‎społecznych‎‎.‎ ‎Gdy‎ ‎te‎ ‎formy‎ ‎tracą swą‎ ‎żywotność‎ ‎i‎ ‎zdolność‎ ‎przystosowania‎ ‎się‎ ‎do zmiennych‎ ‎warunków‎ ‎życia,‎ ‎mogą‎ ‎one‎ ‎swych‎ ‎zadań nie‎ ‎spełniać‎ ‎i‎ ‎stać‎ ‎się‎ ‎dla‎ ‎jednostek‎ ‎straszną‎ ‎przeszkodą‎ ‎na‎ ‎drodze‎ ‎rozwoju.‎ ‎Wtedy‎ ‎to‎ ‎powstają‎ ‎przeciw‎ ‎nim‎ ‎reakcje‎ ‎indywidualistyczne‎ ‎jak‎ ‎Reformacja lub‎ ‎Wielka‎ ‎Rewolucja,‎ ‎burzące‎ ‎ramy,‎ ‎w‎ ‎których‎ ‎dotychczasowe‎ ‎społeczeństwo‎ ‎żyło,‎ ‎a‎ ‎niezdolne‎ ‎nowych na‎ ‎zawołanie‎ ‎stworzyć".‎ ‎

Jacek Woroniecki OP (1878-1949) - teolog, pedagog, etyk, moralista, filozof, dominikanin, Sługa Boży Kościoła katolickiego. Wieloletni wykładowca akademicki, profesor Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego i Papieskiego Uniwersytetu świętego Tomasza z Akwinu, rektor KUL w latach 1922-1924 oraz założyciel Zgromadzenia Sióstr Dominikanek Misjonarek Jezusa i Maryi. 

o. Jacek Woroniecki, Umiejętność wychowania, ISBN 978-83-66618-29-9, Fundacja Servire Veritati Instytut Edukacji Narodowej, Lublin 2024, format: 210x145, ss. 156, oprawa miękka

Opinie

Na razie nie dodano żadnej recenzji.

Napisz opinię

Umiejętność wychowania

Umiejętność wychowania

Wybór artykułów o. Jacka Woronieckiego pozwala zapoznać się z myślą pedagogiczną wybitnego dominikanina; z myślą o nieprzemijającej aktualności i nieocenionej wartości dla współczesnej teorii oraz praktyki wychowawczej.
Ojciec Woroniecki wywarł ogromny wpływ na polską myśl pedagogiczną XX wieku. Uważał, że trzeba wciąż na nowo odkrywać to, co zostało już w dziedzinie wychowania przemyślane i powiedziane, twórczo uzupełniając wiedzę przodków nowymi badaniami. Warto sięgać do jego dzieł nie tylko z powodu ogromnej wiedzy Autora, ale i przystępnej formy, pozwalającej ważne treści ujmować w sposób prosty, a nierzadko żartobliwy, gdyż jak pisał: „Dzień, w którym się człowiek choć raz nie roześmieje, jest stracony".

o. Jacek Woroniecki, Umiejętność wychowania, ISBN 978-83-66618-29-9, Fundacja Servire Veritati Instytut Edukacji Narodowej, Lublin 2024, format: 210x145, ss. 156, oprawa miękka

Produkty powiązane

Copyright © 2025 Fundacja Servire Veritati Instytut Edukacji Narodowej. Wykonanie: Nazwa.pl