Newsletter

Zapisz się na nasz newsletter, aby otrzymywać informacje o nowościach i aktualnych promocjach.

Nowy Tomizm Garrigou-Lagrange`a wobec wizji filozoficznej Teilharda de Chardin Zobacz większe

Tomizm Garrigou-Lagrange`a wobec wizji filozoficznej Teilharda de Chardin

Garrigou-Lagrange OP i Pierre Teilhard de Chardin SJ podobno spotkali się tylko raz, podczas uroczystości w Centrum Kultury Francuskiej im. św. Ludwika w Rzymie. Teilhard, wskazując na Garrigou-Lagrange'a, miał wtedy powiedzieć do jednego z francuskich dyplomatów: „oto idzie człowiek,który chce mnie spalić na stosie!". Czy ta wypowiedź odzwierciedla stosunek dominikanina do pism jezuity? Warto zauważyć, że dwa lata po tym, jak Garigou-Lagrange objął funkcję konsultanta Świętego Oficjum, ukazał się dekret zabraniający umieszczania książek Teilharda de Chardin w bibliotekach, sprzedawania w katolickich księgarniach oraz tłumaczenia na inne języki. Z powodu wpływów dominikanina w Rzymie autorzy związani z nurtem „nowej teologii" nazywali go „świętym potworem tomizmu", który bezwzględnie walczył ze wszystkimi nowinkami. Jednak Garrigou-Lagrange podkreślał , że walczy z błędnymi poglądami, a nie z konkretnymi osobami, a krytykując poglądy Teilharda w artykule Dokąd zmierza nowa teologia?, nie wymienił jego nazwiska, a jedynie cytował fragmenty eseju Jaka jest moja wiara. Z kolei jezuita w swoich tekstach nie wspominał o dominikaninie ani też nie odnosił się do jego prac. ( Z Wprowadzenia)


Anna Mandrela, Tomizm Garrigou-Lagrange`a wobec wizji filozoficznej Teilharda de Chardin, ISBN 978-83-954902-1-7, Anna Mandrela, Kraków 2019, format: 169x235, ss. 251, oprawa miękka
                        

Wysyłka w przeciągu 1-5 dni roboczych

Więcej szczegółów

Ostatnie egzemplarze!

45,00 zł

Dodaj do listy życzeń

Więcej informacji

ANNA MANDRELA - dr filozofii Uniwersytetu Jagiellońskiego. Jej rozprawa doktorska pt. Tomizm Garrigou-Lagrange'a wobec wizji filozoficznej Teilharda de Chardin dotyczy problemów filozofii chrześcijańskiej w pierwszej połowie XX wieku. Prowadzi warsztaty dla młodzieży oraz bada życie i religijność rtm. Witolda Pileckiego. Publikowała m.in. w „Roczniku Tomistycznym", „Pro Fide Rege et Lege", „Fides et Ratio", „Magna Polonia" oraz „W Sieci Historii". Jest autorką monografii Kościół katolicki wobec buddyzmu.

                      
Z początku czytelnika może dziwić tak niezwykłe zestawienie całkowicie różnych postaci, jednak po bliższym przyjrzeniu się pracy trzeba uznać trafność tego wyboru, gdyż tomizm Garrigou-Lagrange był zdecydowanie polemiczny. Jego ujęcia rodziły się w dyskusji z autorami, których zaliczał do modernistów, i wobec tego niezwykle wyraziście jawi się w konfrontacji z filozoficznymi wizjami Teilharda, które stały na antypodach tomizmu, uprawianego przez Garrigou-Lagrange'a. Dlatego temat rozprawy uważam za trafny, a pomysł zaprezentowania niemal zupełnie nieznanego na polskim gruncie przedstawiciela tzw. tomizmu tradycyjnego (w wersji rzymskiej) za ważny dla historii filozofii. Garrigou-Lagrange jest bowiem u nas znany wyłącznie z monumentalnego podręcznika teologii duchowości, którą uprawiał z racji przydzielonej mu w Angelicum katedry, jednak - jak się wydaje - jego główne zainteresowania i pasje polemiczne skupiały się wokół podstawowych zagadnień filozoficznych: prawdy, substancji, przyczyny.                        (Z recenzji Prof. dr. hab. Artura Andrzejuka)                       
                        
Anna Mandrela, Tomizm Garrigou-Lagrange`a wobec wizji filozoficznej Teilharda de Chardin, ISBN 978-83-954902-1-7, Anna Mandrela, Kraków 2019, format: 169x235, ss. 251, oprawa miękka
                        

Opinie

Na razie nie dodano żadnej recenzji.

Napisz opinię

Tomizm Garrigou-Lagrange`a wobec wizji filozoficznej Teilharda de Chardin

Tomizm Garrigou-Lagrange`a wobec wizji filozoficznej Teilharda de Chardin

Garrigou-Lagrange OP i Pierre Teilhard de Chardin SJ podobno spotkali się tylko raz, podczas uroczystości w Centrum Kultury Francuskiej im. św. Ludwika w Rzymie. Teilhard, wskazując na Garrigou-Lagrange'a, miał wtedy powiedzieć do jednego z francuskich dyplomatów: „oto idzie człowiek,który chce mnie spalić na stosie!". Czy ta wypowiedź odzwierciedla stosunek dominikanina do pism jezuity? Warto zauważyć, że dwa lata po tym, jak Garigou-Lagrange objął funkcję konsultanta Świętego Oficjum, ukazał się dekret zabraniający umieszczania książek Teilharda de Chardin w bibliotekach, sprzedawania w katolickich księgarniach oraz tłumaczenia na inne języki. Z powodu wpływów dominikanina w Rzymie autorzy związani z nurtem „nowej teologii" nazywali go „świętym potworem tomizmu", który bezwzględnie walczył ze wszystkimi nowinkami. Jednak Garrigou-Lagrange podkreślał , że walczy z błędnymi poglądami, a nie z konkretnymi osobami, a krytykując poglądy Teilharda w artykule Dokąd zmierza nowa teologia?, nie wymienił jego nazwiska, a jedynie cytował fragmenty eseju Jaka jest moja wiara. Z kolei jezuita w swoich tekstach nie wspominał o dominikaninie ani też nie odnosił się do jego prac. ( Z Wprowadzenia)


Anna Mandrela, Tomizm Garrigou-Lagrange`a wobec wizji filozoficznej Teilharda de Chardin, ISBN 978-83-954902-1-7, Anna Mandrela, Kraków 2019, format: 169x235, ss. 251, oprawa miękka
                        

Produkty powiązane

Copyright © 2024 Fundacja Servire Veritati Instytut Edukacji Narodowej. Wykonanie: Nazwa.pl