Wkraczając do najobszerniejszego działu etyki szczegółowej, obejmującego stosunki międzyludzkie rządzone przez sprawiedliwość, winniśmy wciąż mieć przed oczami cechę charakterystyczną tej cnoty, różniącą ją zasadniczo od innych cnót kardynalnych. Oto mianowicie ma ona na względzie nie to, czego potrzebuje lub chce dla siebie sam działający człowiek, ale to, co się od niego należy komuś innemu, z kim znajduje się on w jakimś stosunku.
Ten wspólny wzgląd, który w mniejszym lub większym stopniu nadaje swe piętno wszystkim cnotom, które zalicza się do sprawiedliwości lub grupuje się koło niej, nazywamy uprawnieniem, rozumiejąc przez ten termin rację, dla której coś się komuś od nas należy, rację, dla której jesteśmy względem niego do czegoś obowiązani.
Uprawnienie i obowiązek są więc pojęciami ściśle ze sobą związanymi, czyli korelatywnymi. Nie ma obowiązku tam, gdzie nie ma uprawnienia, zaś każde uprawnienie pociąga za sobą obowiązek liczenia się z nim. Stąd wynika, jak to poniżej zobaczymy, że pod względem wychowawczym sprawiedliwość ma za zadanie wpoić poczucie obowiązkowości, czyli czułość sumienia na cudze uprawnienia.
ROZDZIAŁ XVII. Wstępny
67. Pojęcia zasadnicze: miłość bliźniego i sprawiedliwość. Podział zagadnień
ROZDZIAŁ XVIII. Miłość bliźniego
68. Istotne cechy miłości bliźniego jako cnoty teologicznej. Inne przejawy miłości bliźniego i wynikająca stąd hierarchia
69. Główne czynności miłości bliźniego i cnoty jej towarzyszące
70. Wady będące zaprzeczeniem miłości bliźniego i główne przewinienia w tej dziedzinie
71. Wychowanie cnoty miłości odnośnie do samego siebie i bliźnich
ROZDZIAŁ XIX.
Cnota kardynalna sprawiedliwości i najważniejsza jej postać - sprawiedliwość współdzielcza
72. Ogólne pojęcie sprawiedliwości. Jej przedmiot i zróżnicowanie
73. Sprawiedliwość współdzielcza i wynikające z niej główne obowiązki
74. Niedomagania sprawiedliwości współdzielczej i jej wychowanie
ROZDZIAŁ XX. Sprawiedliwość współdzielcza w stosunkach rodzinnych. IV przykazanie Boże
75. Obowiązki i cnoty życia rodzinnego oraz główne przewinienia przeciw nim
76. Miłość ojczyzny. Jej składniki, wychowanie oraz spaczenia. Miłość Kościoła
77. Cnoty pokrewne sprawiedliwości. Szacunek, posłuszeństwo, wdzięczność. Dar pobożności, czyli pietyzmu
ROZDZIAŁ XXI. Sprawiedliwość wymienna w odniesieniu do osoby ludzkiej. V przykazanie Boże
78. Obowiązki moralne względem osoby bliźniego, ich granice i odnośne wychowanie
79. Przewinienia przeciw V przykazaniu
ROZDZIAŁ XXII. Sprawiedliwość wymienna w stosunkach małżeńskich, czyli uczciwość małżeńska.
VI i IX przykazanie Boże
80. Chrześcijańskie ustawodawstwo małżeńskie
81. Zasady współżycia małżeńskiego i przewinienia popełniane w jego ramach
82. Przewinienia przeciw małżeństwu popełniane poza nim
ROZDZIAŁ XXIII. Sprawiedliwość wymienna w dziedzinie majątkowej. VII i X przykazanie Boże
83. Prawo własności osobistej i jego uzasadnienie
84. Granice prawa posiadania własności prywatnej i drogi jego nabywania
85. Przewinienia przeciw własności posiadanej przez bliźniego
86. Przewinienia przeciw własności przy jej nabywaniu i zbywaniu
87. Hojność i przeciwne jej wady. Wychowanie hojności
ROZDZIAŁ XXIV. Sprawiedliwość wymienna w dziedzinie mowy
88. Mowa i jej rola w życiu moralnym. Ogólne przewinienia języka
89. Mowa w służbie prawdy, prawdomówność i jej granice. Dyskrecja i kłamstwo
ROZDZIAŁ XXV. Sprawiedliwość rozdzielcza
90. Sprawiedliwy udział w dobrobycie społecznym
91. Sprawiedliwość karna
ROZDZIAŁ XXVI. Zakończenie. Pełnia sprawiedliwości - doskonałość chrześcijańska
92. Ogólna nauka o doskonałości chrześcijańskiej
93. Doskonałość zawodowa. Zawód doskonałości
Indeks osobowy
Indeks rzeczowy
o. Jacek Woroniecki OP, Katolicka Etyka Wychowawcza t. III, ISBN 978-83-88162-79-4, Fundacja Servire Veritati, Lublin 2013, format: 145x210, ss.476, oprawa twarda