Ezoteryzm i okultyzm – formy dawne i nowe. Aspekty filozoficzno-teologiczne i praktyczno-duszpasterskie Zobacz większe

Ezoteryzm i okultyzm formy dawne i nowe. Aspekty filozoficzno-teologiczne i praktyczno-duszpasterskie

Nowy produkt

„Mówiąc o tym zjawisku zbliżania się chrześcijan do filozofii, trzeba jednak przypomnieć, że zachowywali oni zarazem ostrożność" wobec niektórych innych elementów kultury pogańskiej, takich na przykład jak gnoza. Filozofię pojmowana jako praktyczna mądrość i szkoła życia łatwo można było pomylić z pewna formą wiedzy tajemnej, ezoterycznej, zastrzeżonej dla niewielu doskonałych. Tego właśnie typu ezoteryczne spekulacje ma zapewne na myśli św. Paweł, gdy przestrzega Kolosan: «Baczcie, aby kto was nie zagarnął w niewolę przez tę filozofię będącą czczym oszustwem, opartą na ludzkiej tylko tradycji, na żywiołach świata, a nie na Chrystusie» (*2, 8)" (Jan Paweł II, Fides et ratio, 37). „Analiza semantyczna tekstów gnozy, neognozy, ezoteryzmu i okultyzmu z jednej strony i badania socjologiczne dotyczące tych zjawisk z drugiej, wykazują, że ich oddziaływanie bazuje w dużej mierze na manipulacji językowej. Jednym z podstawowych mechanizmów tej manipulacji jest «przedefiniowanie», czyli (z pewnym uproszczeniem) zmiana treści pojęcia przy zachowaniu formy nazwy. Zabieg ten stosowany jest przede wszystkim wobec prawd wiary, tradycji i dogmatów chrześcijaństwa. Praca ks. Aleksandra Posackiego SJ, która dotyczy aspektów filozoficzno-teologicznych ezoteryzmu i okultyzmu na świecie, ukazuje od strony merytorycznej dokładnie i wielowymiarowo owe «redefinicje» chrześcijańskiej wizji świata, jakie Autor odkrywa w bezmiarze różnych koncepcji i praktyk ezoterycznych i okultystycznych. Dziś bowiem ezote-ryzm i okultyzm przestały być strawą dla nielicznych «wtajemniczonych» i stały się czymś w rodzaju «duchowego hamburgera» dla masowego — najczęściej nieuważnego i bezrefleksyjnego - odbiorcy. Dzieje się tak, ponieważ są popularyzowane za pomocą praktycznie wszystkich rodzajów mediów kultury masowej czy popkultury, z użyciem potężnych mechanizmów komercyjnych i środków finansowych. Dlatego także z tej racji wielu ludzi nie zdaje sobie sprawy, w jakie obszary intelektualne i duchowe są wprowadzani, nie zawsze dobrowolnie i w wyniku swojego świadomego wyboru - tym bardziej że manipulacji językowej często towarzyszy również psychomanipulacja. A jednak to głównie brak wiedzy jest przyczyną, że współczesny człowiek tak łatwo ulega sympatycznym i «pozytywnym» prezentacjom propagandowym ezoterycznej czy gnostycznej «nowomowy», co okazuje się zagrożeniem nie tylko dla religii chrześcijańskiej, ale też dla prawdomówności w kulturze. Przypomina nam o tym Orwellowskie ostrzeżenie, że kto posiada język, ten posiada władzę. Dlatego gorąco polecam pracę ks. Aleksandra Posackiego. Na jej treść składa się wiele cennych informacji i pouczających analiz zjawisk ezoteryzmu i okultyzmu. Dzięki temu może ona stać się dla każdego nieocenioną pomocą w prawidłowym rozeznawaniu współczesnych kulturowych i duchowych oddziaływań -także dla chrześcijan, nie zawsze posiadających wystarczającą wiedzę w tym zakresie". Prof. zw. dr hab. Wiara Małdżiewa Uniwersytet im. Mikołaja Kopernika — Toruń; Polska Akademia Nauk - Warszawa

ks. Aleksander Posacki SJ , Ezoteryzm i okultyzm - formy dawne i nowe. Aspekty filozoficzno-teologiczne i praktyczno-duszpasterskie, ISBN 978-83-7557-081-9, Polwen, Radom 2009, format: 170x240 , ss. 516, twarda oprawa

Wysyłka w przeciągu 1-5 dni roboczych

Więcej szczegółów

Ostatnie egzemplarze!

69,00 zł brutto

Dodaj do listy życzeń

Więcej informacji

„Mówiąc o tym zjawisku zbliżania się chrześcijan do filozofii, trzeba jednak przypomnieć, że zachowywali oni zarazem ostrożność" wobec niektórych innych elementów kultury pogańskiej, takich na przykład jak gnoza. Filozofię pojmowana jako praktyczna mądrość i szkoła życia łatwo można było pomylić z pewna formą wiedzy tajemnej, ezoterycznej, zastrzeżonej dla niewielu doskonałych. Tego właśnie typu ezoteryczne spekulacje ma zapewne na myśli św. Paweł, gdy przestrzega Kolosan: «Baczcie, aby kto was nie zagarnął w niewolę przez tę filozofię będącą czczym oszustwem, opartą na ludzkiej tylko tradycji, na żywiołach świata, a nie na Chrystusie» (*2, 8)" (Jan Paweł II, Fides et ratio, 37). „Analiza semantyczna tekstów gnozy, neognozy, ezoteryzmu i okultyzmu z jednej strony i badania socjologiczne dotyczące tych zjawisk z drugiej, wykazują, że ich oddziaływanie bazuje w dużej mierze na manipulacji językowej. Jednym z podstawowych mechanizmów tej manipulacji jest «przedefiniowanie», czyli (z pewnym uproszczeniem) zmiana treści pojęcia przy zachowaniu formy nazwy. Zabieg ten stosowany jest przede wszystkim wobec prawd wiary, tradycji i dogmatów chrześcijaństwa. Praca ks. Aleksandra Posackiego SJ, która dotyczy aspektów filozoficzno-teologicznych ezoteryzmu i okultyzmu na świecie, ukazuje od strony merytorycznej dokładnie i wielowymiarowo owe «redefinicje» chrześcijańskiej wizji świata, jakie Autor odkrywa w bezmiarze różnych koncepcji i praktyk ezoterycznych i okultystycznych. Dziś bowiem ezote-ryzm i okultyzm przestały być strawą dla nielicznych «wtajemniczonych» i stały się czymś w rodzaju «duchowego hamburgera» dla masowego — najczęściej nieuważnego i bezrefleksyjnego - odbiorcy. Dzieje się tak, ponieważ są popularyzowane za pomocą praktycznie wszystkich rodzajów mediów kultury masowej czy popkultury, z użyciem potężnych mechanizmów komercyjnych i środków finansowych. Dlatego także z tej racji wielu ludzi nie zdaje sobie sprawy, w jakie obszary intelektualne i duchowe są wprowadzani, nie zawsze dobrowolnie i w wyniku swojego świadomego wyboru - tym bardziej że manipulacji językowej często towarzyszy również psychomanipulacja. A jednak to głównie brak wiedzy jest przyczyną, że współczesny człowiek tak łatwo ulega sympatycznym i «pozytywnym» prezentacjom propagandowym ezoterycznej czy gnostycznej «nowomowy», co okazuje się zagrożeniem nie tylko dla religii chrześcijańskiej, ale też dla prawdomówności w kulturze. Przypomina nam o tym Orwellowskie ostrzeżenie, że kto posiada język, ten posiada władzę. Dlatego gorąco polecam pracę ks. Aleksandra Posackiego. Na jej treść składa się wiele cennych informacji i pouczających analiz zjawisk ezoteryzmu i okultyzmu. Dzięki temu może ona stać się dla każdego nieocenioną pomocą w prawidłowym rozeznawaniu współczesnych kulturowych i duchowych oddziaływań -także dla chrześcijan, nie zawsze posiadających wystarczającą wiedzę w tym zakresie". Prof. zw. dr hab. Wiara Małdżiewa Uniwersytet im. Mikołaja Kopernika — Toruń; Polska Akademia Nauk - Warszawa

ks. Aleksander Posacki SJ , Ezoteryzm i okultyzm - formy dawne i nowe. Aspekty filozoficzno-teologiczne i praktyczno-duszpasterskie, ISBN 978-83-7557-081-9, Polwen, Radom 2009, format: 170x240 , ss. 516, twarda oprawa

Opinie

Na razie nie dodano żadnej recenzji.

Napisz opinię

Ezoteryzm i okultyzm formy dawne i nowe. Aspekty filozoficzno-teologiczne i praktyczno-duszpasterskie

Ezoteryzm i okultyzm formy dawne i nowe. Aspekty filozoficzno-teologiczne i praktyczno-duszpasterskie

„Mówiąc o tym zjawisku zbliżania się chrześcijan do filozofii, trzeba jednak przypomnieć, że zachowywali oni zarazem ostrożność" wobec niektórych innych elementów kultury pogańskiej, takich na przykład jak gnoza. Filozofię pojmowana jako praktyczna mądrość i szkoła życia łatwo można było pomylić z pewna formą wiedzy tajemnej, ezoterycznej, zastrzeżonej dla niewielu doskonałych. Tego właśnie typu ezoteryczne spekulacje ma zapewne na myśli św. Paweł, gdy przestrzega Kolosan: «Baczcie, aby kto was nie zagarnął w niewolę przez tę filozofię będącą czczym oszustwem, opartą na ludzkiej tylko tradycji, na żywiołach świata, a nie na Chrystusie» (*2, 8)" (Jan Paweł II, Fides et ratio, 37). „Analiza semantyczna tekstów gnozy, neognozy, ezoteryzmu i okultyzmu z jednej strony i badania socjologiczne dotyczące tych zjawisk z drugiej, wykazują, że ich oddziaływanie bazuje w dużej mierze na manipulacji językowej. Jednym z podstawowych mechanizmów tej manipulacji jest «przedefiniowanie», czyli (z pewnym uproszczeniem) zmiana treści pojęcia przy zachowaniu formy nazwy. Zabieg ten stosowany jest przede wszystkim wobec prawd wiary, tradycji i dogmatów chrześcijaństwa. Praca ks. Aleksandra Posackiego SJ, która dotyczy aspektów filozoficzno-teologicznych ezoteryzmu i okultyzmu na świecie, ukazuje od strony merytorycznej dokładnie i wielowymiarowo owe «redefinicje» chrześcijańskiej wizji świata, jakie Autor odkrywa w bezmiarze różnych koncepcji i praktyk ezoterycznych i okultystycznych. Dziś bowiem ezote-ryzm i okultyzm przestały być strawą dla nielicznych «wtajemniczonych» i stały się czymś w rodzaju «duchowego hamburgera» dla masowego — najczęściej nieuważnego i bezrefleksyjnego - odbiorcy. Dzieje się tak, ponieważ są popularyzowane za pomocą praktycznie wszystkich rodzajów mediów kultury masowej czy popkultury, z użyciem potężnych mechanizmów komercyjnych i środków finansowych. Dlatego także z tej racji wielu ludzi nie zdaje sobie sprawy, w jakie obszary intelektualne i duchowe są wprowadzani, nie zawsze dobrowolnie i w wyniku swojego świadomego wyboru - tym bardziej że manipulacji językowej często towarzyszy również psychomanipulacja. A jednak to głównie brak wiedzy jest przyczyną, że współczesny człowiek tak łatwo ulega sympatycznym i «pozytywnym» prezentacjom propagandowym ezoterycznej czy gnostycznej «nowomowy», co okazuje się zagrożeniem nie tylko dla religii chrześcijańskiej, ale też dla prawdomówności w kulturze. Przypomina nam o tym Orwellowskie ostrzeżenie, że kto posiada język, ten posiada władzę. Dlatego gorąco polecam pracę ks. Aleksandra Posackiego. Na jej treść składa się wiele cennych informacji i pouczających analiz zjawisk ezoteryzmu i okultyzmu. Dzięki temu może ona stać się dla każdego nieocenioną pomocą w prawidłowym rozeznawaniu współczesnych kulturowych i duchowych oddziaływań -także dla chrześcijan, nie zawsze posiadających wystarczającą wiedzę w tym zakresie". Prof. zw. dr hab. Wiara Małdżiewa Uniwersytet im. Mikołaja Kopernika — Toruń; Polska Akademia Nauk - Warszawa

ks. Aleksander Posacki SJ , Ezoteryzm i okultyzm - formy dawne i nowe. Aspekty filozoficzno-teologiczne i praktyczno-duszpasterskie, ISBN 978-83-7557-081-9, Polwen, Radom 2009, format: 170x240 , ss. 516, twarda oprawa

Copyright © 2017 Fundacja Servire Veritati Instytut Edukacji Narodowej. Wykonanie: Nazwa.pl